Dublini kalandok Istivel és Emmával

Évi & Isti első utazós blogbejegyzése

Február végén utaztunk egyik kedvenc városomba, Dublinba. Eredetileg egy hétre (tulajdonképpen csak 5 napra) terveztük az utat, és nem is készítettünk pontos útitervet, hogy mit akarunk megnézni. Egy régen várt koncert volt az egyetlen biztos pont, amire már fél éve megvettük a jegyeket. Dublini kalandjainkat majdnem egy teljes héttel meghosszabbította az Emma nevű vihar és a “Beast from the East” hideg levegőáramlat találkozása Nagy-Britannia és Írország felett.

Dublini látnivalók: 1, 2, 3…

Első utunkon, 2015-ben felfedeztük a helyi “kötelező” látnivakókat, ami 5-6 napba belefért. Dublin az egyik legdrágább városok egyike, ezért okosan kell tervezni, ha mindent látni szeretnél. Az útikönyvek és “pocket guide”-ok által ajánlott menüsort látogattuk végig először, de gyorsan kitapasztaltuk, mit mikor érdemes megnézni.

Hétvégén egy sör a Temple Bar-ban? Esélytelen, hacsak nem azok közé tartozol, akik imádják a tömegnyomort. A mi tanácsunk: menj hétfő, kedd vagy szerda este! Garantáltan jól fogsz szórakozni, de sörivás közben levegőt is kapsz, és nem szorulsz ki az utcára.

Imagine Dragons – A3 Arena

Akkor hova menj szombat este? Nekünk az egyik közeli pub jött be a legjobban: a Turks Head-ben ülőhely is akadt mindig, és incsi-fincsi a MARHA nagy hamburgerük! Bár a fish&chips sem utolsó.. Sajnos a bariburgert már kivették a kínálatból, de biztosan emlékszünk rá, hogy 2015-ben még volt! Ahogy hallottuk, többen is keresték, de a friss pincérek azt sem tudták, hogy létezett. 🙂 Mivel ez volt a harmadik utunk Dublinba, ideje volt felfedezi a kevésbé ismert látnivalókat, rejtett kincseket is. Megnéztük például kívül-belül a fantasy-, képregény- és szerepjáték boltokat, hamburgereztük az Eddie Rocket’s-ben, és régi csehszlovák egyenruhákat is találtunk a vintage shop-okban.

Egyenruha a vintage shopban

Megyünk az orrunk után..

Bár érdemes átlapozni a Tripadvisort, vagy az utazós tippeket adó oldalakat (Utazómajom, Travelistan), néha érdemes csak ösztönösen az orrod után menni. Ezt mi is megtapasztaltuk: először, amikor megláttunk egy plakátot a “Visitors Leap Card”-ról, és másodszor, amikor egy kis füzetkét találtunk “Dublin by DART” címmel. Ezzel a kis Leap Card kártyával zsebpénz áron utazhatod körbe a várost, mert minden tömegközlekedési eszközre érvényes, a külvárosi részekben is! A “Short Hop” zónán belül akárhova utazhatsz a kisvonattal, különsen szép a tengerparti vonala Dublintól délre Greystones-ig, észak felé pedig egészen Blackrockig el lehet menni vele. (A fenti linkre kattintva megtudod, hol lehet venni, és milyen fajtákat árulnak.)

DART állomás Greystones-ban

Dublin by DART

“Minden nap máshova kirándulhatsz..”

Kihasználva a 3 napos jegyünket, ami tényleg úgy működött most, hogy “ahol tetszik az állomás vagy a part, ott leszállunk”, először Malahide-ig mentünk. Itt az esti rugby meccs miatt zsúfolásig telt a két helyi kocsma, úgyhogy az egyetlen alternatív melegedési lehetőséget a Starbucksban találtuk meg. Előtte a metszően jeges széllel dacolva azért megsétáltattuk magunkat a tengerparton.

Greystones

Másnap már aktívabban túráztunk, dél felé vettük az irányt. Greystones homokos – sétányos tengerpartja még a februári napsütésben is kellemes volt, és bár hidegebb szél fújt, azért már a tavaszi napnak is volt ereje! Kavicsmániás (is) vagyok, ezért gyűjtöttünk néhány különösen szép és sima “grey stone”-t (szürke követ), amit Isti cipelt hősiesen hazáig.

Dún Lau..Laoghi..Laoghaire

Visszafelé megálltunk a kimondhatatlan nevű Dun Laoghaire kikötőjében, amit a helyiek a Forty Foot-ról (magas sziklás részről tengerbe ugrálós hely) és a helyi fagyis finomságairól tartanak számon. Egyiket sem próbáltuk ki, csak a naplementében romantikusan sétálást a kikötő partján, DE saját szemünkkel láttunk néhány elvetemült, bátor turistát, aki megkóstolta a híres fagyit.

Dún Laoghaire

Nagyon éhesen még “eldartoztunk” Howth-ba, az egyik kedvenc éttermünkbe, hogy jó füstösen, a kandalló mellett befaljunk egy-egy adag market chowdert (most, hogy leírom is összefut a nyál a számban..) és fish&chipset.

A nevezett kis étterem, pub a The Bloody Stream, itt ünnepeltük tavaly előtt a 30. szülinapomat is, Istivel, és itt ebédeltünk először, mint menyasszony és vőlegény, amikor megkérte a kezemet. Szóval emlékezetes hely lett, ahova szívesen megyünk vissza.

Kis kitérő a gasztronómiába

A chowder az egyik olyan helyi finomság, amit annak is érdemes megkóstolni, aki nem szereti a tenger gyümölcseit (én kimondottan utálom). Ez a krémleves viszont szétolvad a szádban, tejszínes-fehérboros, isteni állagú és ízű, lazaccal, halakkal, rákokkal (ezeket nem is érzed, annyira puha), amit sűrű-barna Guinness kenyérrel és egy kocka ír vajjal tálalnak. Ha már kellően éhes lettél, ide teszek egy receptet, ami alapján mi is elkészítettük otthon (sajnos titkos összetevőnk nincs, ezért nem lett 100 %-ig ugyanolyan), anyu pedig megsütötte a Guinness-kenyeret.

Malahide & Galway

Ha már Dublin by DART, akkor nem érdemes kihagyni a sok közül az egyik szép, szellemjárta kastélyt, a Malahide Castle & Gardens-t. Itt nem csak a kastélyt lehet megnézni, vezetett túrával, hanem a hozzá tartozó, télen is gyönyörű botanikus kertet. Üvegházak növény-gyűjteményei, lepkeház és csodaszép üvegpalota is várja itt a turistákat.

Malahide-i kirándulásunk után másnap Galwaybe vettük az utunkat. Vonattal utaztunk, pár percen és pár méter futáson múlt, hogy nem késtük le az Intercity-t. Írországban az egyik legkényelmesebb, legbiztonságosabb utazási mód a vasút: bármerre mész, nézelődni, az ablakból még fényképezni is tudsz, miközben akár sétálhatsz is, ha a sok üléstől elzsibbad a hátsód lábad. Én busz-beteg vagyok, ezért is a vonatot választom, ha belföldön utazni kell.

Galway

3 óra vonatozás után hipp-hopp Írország másik felén voltunk, az óceánparton (amit a vonatból látni lehet: birkafarm, birkafarm, birkák, hohó! Mekkora ház!, tehénfarm, legelő birka, hú, de szép! Olyan, mint egy manóház!, Birkaaaa!, jajdecuki, mennyi kisbirka, jéééé, ez már az óceán?!)

Galway – az ott az óceán!

Galwayben megtapasztaltuk a 15 percenként változó időjárást. Amíg ott voltunk, hullott a hó és fújt a szél, kisétáltunk az öbölpartra, addigra esett az eső. Mire elértünk a móló feléig, kisütött a nap. Visszafelé sétálva ismét elért a hóesés.

Írország legfinomabb krumplija

Galwayben annyi kocsma, pub, étterem van egymás hegyén-hátán a kis “turistautcában”, hogy azt sem tudtuk, hova menjünk, pedig már erősen korgott a gyomrunk. Végül az utcában az utolsó helyre mentünk be (Mc Donagh’s), ami gyorsétterem-kifőzde stílusú helynek nézett ki, és ahogy láttuk, főleg helyiek ettek itt (helyi, aki ecettel eszi a sült krumplit). Az itteni chowder elég fura volt, nem a megszokott tejszínes-fehérboros, hanem “darálthal”-stílusú. Nade utána következett a fő fogás: friss fogásból fish&chips. Miután belakmároztuk, körbe is néztünk: jónéhány újságcikk-kivágás, és fotó tanúsága szerint épp most fogyasztottuk el Írország legfinomabbnak választott krumpliját 🙂 Persze, én csodálkoztam, amikor 3 iskolás srác csak egy-egy nagy tál sültkrumplit rendelt… de most már értem, miért! 🙂

Mc Donagh’s, Galway

Emma

A Galwayi kirándulás volt utazásunk utolsó napja, de hazafelé egy a vonaton felejtett újságból tudtunk meg: valami Emma nevű vihar várható, ami a napokban éri el Írországot. Oké, gondoltuk, ez semmi, otthon is szokott havazni.

Másnapra azonban leesett 2 cm hó, amitől az írek bevadultak: a román srác, akinél AirBnB-vel laktunk, azt mondta, 14 éve van itt, de ezalat sosem esett hó. Oké ez is, most meglátják, milyen a hó, a sok eső után, de mi már megyünk haza, és mi már láttunk havat.

Az írek viszont nem így gondolták!  A reptérre kiérve szembesültünk vele, hogy sok járatot már töröltek, de bizakodva beálltunk a sorba, a security checkre. Itt azonban egy reptéri dolgozó papírról olvasta fel, hogy milyen járatokat töröltek, és minket már nem engedett tovább a biztonsági ellenőrzésre sem, mert éppen akkor törölték a budapesti járatot is. Így nagyon gyorsan átfoglaltuk a jegyünket szerdáról péntekre, sikerült 2 éjszakára szállást is foglalni, és feljutottunk a városba tartó buszra.

A szállodai meleg szobából, puha ágyból szembesültünk vele, hogy Írországban ezalatt világvége lett. Jött Emma, és a Keleti Rém (Beast from the East), kettejük találkozása pedig vízszintes havazást eredményezett. Bent a városban ez nem tűnt akkora szenzációnak, mert még mindig csak kb. 10 cm hó hullott, de a helyi katasztrófa TV-ben híradóban már a világ végét vízionálták.

Emma miatt a pénteki járatunkat is törölték, erről még “időben”, csütörtök délután tudomást szereztünk, ezért a legközelebbi járatig ismét gyors szállásfoglalás, jegyváltoztatás jött. Szállást nehezebb volt foglalni, egyrészt, mert a busz, metró és vonatközlekedés is leállt, tehát mindenképp gyalog bejárható távolságban kellett találnunk, másrészt alig volt miből válogatni: sokan, akik nem jutottak el Dublinba a bejövő járatok törlése miatt, már nem tudták lemondani a foglalást, és ugyanígy sokan, akik itt rekedtek, kénytelenek voltak bármilyen elérhető szállást választani.

Sebaj, így a maradék 3 napban volt alkalmunk látni az üres Dublint, illetve a hó olvadása után a “visszatérő életet, ami annyira megdöbbentő látvány volt, hogy minden turista lefényképezte. Amint elolvadt a hó (szombat délutánra!), előjöttek az írek, és visszatért minden a régi kerékvágásba: rövidnadrágos srác tornacipőben edzésre siet, futók a mólóra, jól öltözött üzletemberek az irodába, hátizsákos turisták az utcákra..

Emma, az 5+6 itt töltött nap és a hó miatti “világvége” ellenére még mindig Dublin a kedvenc városom. Bár az albérletek és szállások ára csillagászati, mégis a helyi ír kultúra, a bevándorló munkások és különböző nemzetiségek színes kavalkádja, együtt élése és az emberek kedvessége, segítőkészsége  miatt szeretek ide visszajárni. Ezúton is köszönjük a török kebabosnak, hogy a legnagyobb viharban is kinyitott, és nem hagyta éhezni az ott rekedt turistákat! 🙂

Mi a teendő járat törlés esetén?

A járattörlés akkor is érinthet, ha olyan helyre mész, amit éppen nem fenyeget vihar, vagy természeti katasztrófa. Váratlan helyzetre is fel kell készülni, és nem árt tudni, mik a jogaid, illetve mit tud és mit nem tud tenni a légitársaság.

Ha a járatot időjárási vagy természeti katasztrófa miatt törlik, és az utolsó pillanatban értesülsz róla (a légitársaság smst, emailt küld), fel kell, hogy ajánlják a jegyed ingyenes átfoglalását más időpontra, vagy a jegyed törlését és az árának visszatérítését. Ha mindezt a reptéren tudod meg, akkor tájékoztatniuk kell a lehetőségeidről, de nem kötelesek neked szállást és étkezést biztosítaniuk. Ez a kibúvó (természeti katasztrófa) előreláthatatlan vagy váratlan probléma, ezért sajnos neked, mint utasnak kell gondoskodnod magadról.

airport-731196_1920

freepik.com

Tippek járattörlés esetére (ha úgy járnál, mint mi):

1. Don’t panic! Ha aggódni, stresszelni kezdesz, akkor egy csomó időt veszítesz, mialatt más átfoglalja a jegyét a következő járatra, te pedig esetleg lemaradsz. Vagy elkapkodják a jó szállásokat. Tehát fő a gyorsaság és a tájékozódás! Tájékozódj a légitársaságod honlapján, hogy mit tudnak ebben az esetben ajánlani, melyik időpontot javasolják az utazásra.
  2. Legyen nálad (vagy a bankkártyádon) elegendő tartalék, zsebpénz. Az olcsóbb napi szállás 25 – 35 Eur/fő – akár hol is vagy, ennyiért legalább egy ágyat tudsz foglalni egy hostelben, vagy kapszulahotelben. Számolj vele, hogy esetleg több napi szállás kellhet, főleg, ha olyan eseményről van szó, mint hurrikán, vihar, vagy egy tűzhányó kitörése.
  3. Ne állj be az órákig kígyózó sorba a repülőtársaság ügyfélszolgálatánál. Úgyis csak arról tájékoztatnak, hogy ők nem foglalnak neked szállást, se transzfert, ellenben neked kell intézkedned, hogy átfoglald a jegyedet. Bár kötelesek kiosztani egy papírt az utas jogairól, jó, ha te ezzel már tisztában vagy (internetre is felkerül a tájékoztatás).
  4. Legyen nálad okostelefon vagy laptop, amivel könnyen tudod kezelni a foglalásodat, és át tudod foglalni a jegyedet más időpontra. Minden reptéren van wifi, csak keress egy kevésbé használatban lévő hotspotot, ami még viszonylag gyors netet biztosít. Ha az ügyfélszolgálatra vársz, hogy elintézze neked az átfoglalást, lehet, hogy mire sorra kerülsz, már csak távolabbi időpont marad, és addig ott rekedsz a célállomáson.
  5. Amint megtudod, hogy a járatodat ilyen oknál fogva törölték (természeti katasztrófa, vihar, előre nem látható események), akkor mint utas, arra vagy jogosult, hogy minden költségedet visszatéríti a repülőtársaság. Tehát a transzfer, szállás, étkezés ésszerű árait (nem 5 csillagos hotel és négy fogásos vacsora) az utazás lezárulta után átnézik és visszautalják a megadott számlaszámra. Minden számlát meg kell őrizni, kitölteni egy Claim Form-ot (interneten elérhető, vagy a társaság honlapján), és együtt benyújtani mindent. Ez az egyetlen, amit tehetsz, addig sajnos mindent ki kell fizetned magadnak.
  6. Ha olyan esemény miatt törölték a járatod, ami az adott helyet is érinti (pl. vihar), akkor nagyon fontos, hogy ne tökölj sokat a reptéren, mert esetleg lezárhatják a későbbiekben. Ha körbenézel, látni fogod, hogy sokan jártak úgy, mint te, ezért ha van szállásod, és későbbi repjegyed, indulj el a szállásra. Busszal, taxival, airport shuttle-vel – amit intéztél magadnak. Nem kell sok idő, hogy más is ráeszméljen, hogy itt ragadt, és tömegek indulhatnak el ugyanígy. Gondolom, nem akarsz nyomorogni a buszon, vagy a reptéren éjszakázni, ha olyan az időjárás, hogy se taxi, se busz nem jár (nekünk szerencsénk volt, de utána sokaknak ott kellett maradniuk, mert a városi és taxis közlekedés teljesen megbénult!)
Winter is here

Winter is here.

Ha kérdésed van, vagy hozzászólnál, nyugodtan tedd meg kommentben 🙂 Én már nagyon várom a következő utazásunkat, bár konkrét úticél még nincs – az csakis a rendelkezésünkre álló szabadság-napoktól függ 😉